ایران سرزمین کهن

سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی ،نظامی

ایران سرزمین کهن

سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی ،نظامی

واژه «داعش» به چه معناست و چرا تروریست‌ها را به وحشت می‌اندازد؟

از واژه داعش به منظور تحقیر تروریست‌ها و به عنوان سلاحی برای مبارزه با آن‌ها استفاده می‌شود.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها همه جهان درباره یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن نابودی تروریست‌هایی افراط گرا است که جهان را با جنایات خود در شوک فرو برده‌اند. اما چنین توافقی درباره چگونگی نامیدن آن‌ها وجود ندارد؛ گرچه در بیشتر مناطق جهان این گروه تروریستی، «داعش» خوانده می‌شود -- نامی که آوردن آن در بخش‌های تحت کنترل این تروریست‌ها، بهایی برابر با جان افراد دارد.
 
ادامه مطلب ...

استفتاء از رهبر انقلاب درباره آداب و رسوم پایان ماه صفر

استفتایی درباره ایام پایانی ماه صفر از دفتر رهبر معظم انقلاب انجام شده است.
به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی در آخر ماه صفر، با در دست داشتن شمع و با کوبیدن درب مساجد تا هفت مسجد، حاجات خود را طلب می کنند. استفتایی در این باره از دفتر رهبر معظم انقلاب انجام شده است.

متن سوال و جواب این استفتاء بدین شرح است:

چند سالى است در شب اول ماه ربیع‌الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است، شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه‌ شب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند، بدین وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع‌الاول را خبر مى‌دهند، نظر حضرتعالى در این باره چیست؟

معظم‌له فرمودند: عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوه‌اى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده‌اى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.






نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد تشریح کرد: چرا صلح امام حسن(ع) را با شرایط جامعه امروز نمی‌توان مقایسه کرد؟


اگر به متن معاهده نامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه نگاه کنیم خواهیم دید که حضرت عزت اسلامی و تمام خواسته هایی که مد نظر دین مبین اسلام بوده را کاملاً در این معاهده درج کرده است.
چرا صلح امام حسن(ع) را با شرایط جامعه امروز نمی‌توان مقایسه کرد؟به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی با تسلیت ارتحال رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  در خصوص صلح پیشوای دوم شیعیان، اظهار داشت: در خصوص این صلح چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد یکی این که این صلح، صلحی اختیاری و ارادی نبود و به عبارت دیگر اطلاق واژه صلح به این موضوع درست نیست چون این مسئله بر سردار فداکار اسلام امام مجتبی(ع) تحمیل شد.


 نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با اشاره به این که به جای گفتن صلح امام حسن(ع) باید گفت معاهده نامه ای که بین حضرت و معاویه منعقد شد، ابراز داشت: این اتفاق به خاطر شرایط خاص آن زمان به سه دلیل به امام حسن(ع) تحمیل شد، یکی بی وفایی مردم جامعه آن روز، غدّاری دشمن و سوم بی بصیرتی اطرافیان حضرت، که مجموع این عوامل امام را مجبور به پذیرش این معاهده نامه کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به متن معاهده نامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه نگاه کنیم خواهیم دید که حضرت عزت اسلامی و تمام خواسته هایی که مد نظر دین مبین اسلام بوده را کاملاً در این معاهده درج کرده است، از جمله نکات بسیار مهمی که در این معاهده به آن اشاره شده است این بوده که معاویه نمی تواند برای خود جانشینی را انتخاب کند.

تولیت مدرسه علمیه مصلی یزد ادامه داد: دشمن تمام برنامه ریزی خود را برای مورثی کردن خلافت و جانشینی یزید به جای معاویه کرده بود، اما با تیزهوشی امام حسن مجتبی(ع) این موضوع در معاهدنامه گنجانده نشد و قیام امام حسین(ع)بعد از فوت معاویه هم به این دلیل بود که یزید، معاهدنامه بین پدرش با امام حسن(ع) را زیر پا گذاشته بود و ادعای جانشینی کرده بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی در ادامه خود با بیان اینکه متاسفانه عده ای شرایط امروز جامعه ایران را با زمان صلح امام حسن(ع) مقایسه می کنند، گفت: درست است که در زمان امام حسن مجتبی(ع)، حضرت به عنوان حاکم معصوم مسلمین شناخته می شدند، اما شرایط حاضر با شرایط زمان امام حسن(ع) کاملاً متفاوت است، زیرا نه تنها عامه مردم آن زمان بصیرت لازم را نداشتند، بلکه حتی خواص هم جز معدودی از آن ها بینش سیاسی و بصیرت لازم را نداشتند.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد عنوان کرد: در جامعه ما شرایط و سازگار به گونه ای است که علاوه بر خواص، توده های مردمی که قاعده و پایه هرم انقلاب اسلامی بر دوش آن ها است علاوه بر مقاوم بودن، بصیرت سیاسی و دینی لازم را دارند و دنیا طلب و تجمل گرا و رفاه طلب نیز نیستند و اگر امام حسن مجتبی(ع) نیز اینچنین یارانی را داشتند هرگز تن به این معاهده نامه تحمیلی نمی دادند و راه اصیل خود را با پیکار و نبرد و مبارزه و استقامت در برابر دشمن انجام می دادند.

وی ادامه داد: مدعیان تکرار صلح امام حسن(ع)، اگر شرایط تاریخی زمان حضرت و پیمان هایی که در پرتو این معاهده نامه بین امام حسن(ع) و معاویه منعقد شد را به دقت مطالعه کنند، دیگر چنین حرفی را نمی زنند.

تولیت مدرسه علمیه مصلی یزد افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می زند و اگر بگذارند صدای اسلام و جمهوری اسلامی به گوش بشریت برسد، تمام ملت ها و مظلومین عالم از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین شرایط کنونی این نظام با زمان امام حسن(ع) کاملاً متفاوت و متغایر است و اینچنین مقایسه ای کاملاً نادرست است.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی همچنین در خصوص ارتباط بین معاهده نامه (صلح) امام حسن(ع) و نرمش قهرمانانه، اذعان داشت: نرمش قهرمانانه عبارت است از مقاومت همراه با انعطاف که جلوه ها و بخش هایی از این نرمش قهرمانانه را در صلح امام حسن(ع) می بینیم، زیرا شرایط امروز جامعه ما با زمان صلح امام(ع) کاملاً متفاوت است.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد خاطرنشان کرد:امام حسن(ع) در صلح نامه تاکید دارند که بعد از معاویه، یزید نباید بر مسند قدرت بنشیند و شیعیان نباید تحت فشار قرار بگیرند، اینها گویای این موضوع است که حضرت عزت جامعه اسلامی را در این معاهده نامه کاملاً لحاظ کرده اند، اما با توجه به محدودیت هایی که دشمن برای امام به وجود آورده بود و کارشکنی بعضی از سرداران فریب خورده حضرت و جو نامناسب تبلیغاتی که بر مردم بی بصیرت آن زمان حاکم شده بود، حضرت با وجود تمام تلاششان به خاطر مجموع این شرایط بیشتر نتوانستند در معاهده نامه در برابر دشمن مقاومت کنند، اما با تمام توان، قهرمانی خود را در متن معاهده نامه نشان دادند.

سرلشکر جعفری: هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران در حال دفاع هستیم

فرمانده سپاه گفت: خدا می‌داند اگر ما یگانی از بسیجیان خود که آماده جنگ هستند را به جبهه مقاومت اعزام کنیم چه اتفاقی می‌افتد.
به گزارش مشرق، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در جمع خانواده‌های شهدای خوزستانی مدافع حرم در اهواز اظهار داشت: امروز خانواده شهدای مدافع حرم باید برایمان سخنرانی کنند و بگویند چگونه دل از این دنیا کندند و از نحوه تربیت و جایگاه شهدای خود بگویند.


ادامه مطلب ...

دلیل قهر رئیس‌جمهور با مجمع تشخیص مشخص شد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعتراض رئیس‌جمهور به بررسی برنامه ششم توسعه از سوی مجمع، گفت: وقتی اعضای مجمع با این نظر رئیس‌جمهور مخالفت کردند، آقای روحانی قهر کردند و به مجمع نیامدند.
به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای چندمین بار پیاپی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص که 7 آذر به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد، شرکت نکرد.وی در پاسخ به این سوال که آیا ایشان به دلیل اعتراض به این روند مجمع از حضور در جلسات امتناع می‌کند، گفت: از صحبت‌های آقای هاشمی اینطور استفاده می‌شد، که انگار آقای رئیس‌جمهور وقتی نظر اعضای مجمع این گونه شد، قهر کردند و به مجمع نیامدند.حجت‌الاسلام محمدی عراقی در عین حال به موضع سخنگوی دولت درباره علت غیبت روحانی اشاره کرد و یادآور شد: نماینده دولت گفته است که این غیبت فقط به خاطر مشغله کاری بوده است چراکه ممکن است مجمع چندین ساعت درباره یک ماده بحث کند؛ بنابراین دلیل‌شان این بود که البته واقعیت این نیست.

حسن روحانی که به تدوین برنامه ششم توسعه از سوی مجمع تشخیص معترض بوده، تاکید کرده که دولت باید به تدوین این برنامه بپردازد که با مخالفت هاشمی‌رفسنجانی و اعضای مجمع مواجه شده است و پس از این جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکرده است.

رئیس‌جمهور که یکی از اعضای حقوقی مجمع است باید در جلسات حضور داشته باشد اما وی نیز همچون محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق،‌ غیبت‌های زیادی در این زمینه‌ دارد و به بهانه‌ مشغله کاری در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند.

در همین زمینه حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره علت غیبت روحانی در جلسات مجمع، اظهار داشت: این مسئله در همین جلسه اخیر از سوی آقای هاشمی مطرح شد؛ وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع درباره این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعد از آن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.